Jest to konspekt do edukacji środowiskowej dla uczniów klasy III nauczania zintegrowanego.
Autor: Iwona Urbańczyk
Środowisko
Temat: Wiosna w przyrodzie.
Zadania dydaktyczno-wychowawcze:
-posługiwanie się poznanymi terminami do opisywania zjawisk
i sytuacji spotykanych w środowisku;
-kształtowanie umiejętności porównywania i wyciągania wniosków
w związku z obserwacją przyrody w różnych porach roku;
-utrwalenie wiadomości dotyczących warunków życia roślin;
-utrwalenie wiadomości o zwiastunach wiosny;
-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Metody pracy: rozmowa kierowana, pokaz, praca z kartą ćwiczeń, ćwiczenia
praktyczne .
.
Środki dydaktyczne: ilustracje przedstawiające krajobraz wiosenny,
krzyżówki, karty pracy, płyta CD, napisy,
podręcznik s. 67, ćw. 26,27.
Przebieg zajęcia
1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zmian zachodzących w przyrodzie wiosną.
- Nawiązanie do tematów zajęć przez rozwiązywanie krzyżówki.
P
|
R
|
Z
|
E
|
P
|
I
|
Ó
|
R
|
K
|
A
|
|
S
|
T
|
O
|
N
|
K
|
A
|
|
|
L
|
I
|
S
|
|
K
|
R
|
E
|
T
|
|
- Do „piórka“ dodaj „prze“ i powstanie ptak.
- Szkodnik żerujący na ziemniakach.
- Chytry jak...
- Ryje korytarze w ziemi.
2. Wypowiedzi uczniów na temat zmian w przyrodzie wiosna w polu.
3. Wygląd pola w różnych porach roku:
- Jesień - zaorana ziemia, ściernisko, rolnik kopiący ziemniaki, schnące
pędy roślin, ptaki i ssaki
- Zima – śniegi, zaorane pola
- Wiosna – kiełkują zboża, jest zielono
- Lato – łany zbóż, żniwa
4. Zboża wysiane w jesieni oraz na wiosną
- Podział znanych zbóż
Zboża
Jare Ozime
owies żyto
kukurydza pszenica
pszenica( jara) jęczmień
jęczmień
- Rozdanie karty pracy- uzupełnienie przez uczniów wklejenie ich do
zeszytu
5. Zwierzęta żyjące na polach uprawnych:
( odczytanie zagadek)
1. Długie uszy – świetny słuch
Kto się ruszy – to „ czuj duch”
Na wrogów nie czeka- nogi za pas, ucieka...
A jak chodzi?
Kucając. Wiemy, to....( zając)
2. Torebki ma w policzkach,
w głębi ziemi spiżarkę,
najlepiej tam pszenicy
niejedną chowa miarkę.... (chomik)
3. Na pastwisku, w polu drąży korytarze,
kopce z ziemi sypie.
Połyka szkodniki.
Bardzo pożyteczny, choć nie zawsze grzeczny.
Pomyśl, zgadniesz, wnet, że to czarny...(kret)
6. Śpiewanie piosenki pt.: „Bocian”
7. Utrwalenie zjawisk atmosferycznych występujących wiosną:
deszcz, deszcz ze śniegiem, mgła.
8. Powtórzenie wiadomości
Praca z książką- rozwiązanie ćw. 26 s. 67
9. Utrwalenie wiadomości o zwiastunach wiosny.
Uczniowie podkreślają w tekście wypowiedzi informujące o zwiastunach wiosny.
Przykład:
Z ciepłych krajów przylatują ptaki. Pojawiają się owady. Na drzewach rozwijają się pąki. Zwierzęta budzą się z zimowego snu. Kwitną przebiśniegi, przylaszczki, krokusy.
- Uczniowie przepisują tekst do zeszytu.
10. Podsumowanie i ocena.